Köpvillkor


  1. Om Afrofood
  2. Företaget har sitt säte i Stockholm. Företagets postadress är Mönsteråsgränd 10, 122 43 Enskede.
  • Önskar  du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@afrofood.se  med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  2. När  du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din  e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter,  pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@afrofood.se.
  • Avtal och kunduppgifter
    För att e-handla på afrofood.se måste du ha fyllt 18 år.
    Som  kund är du ansvarig för att ingen annan kan använda dina uppgifter. Om  du misstänker att någon obehörig fått tillgång till dina uppgifter ska  detta anmälas till kundtjänst. Om en sådan anmälan inte gjorts ansvarar  du för alla köp som gjorts med dina uppgifter.

    Afrofood  förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din  beställning, exempelvis om felaktiga personuppgifter har uppgivits.  Afrofoods förbehåller sig rätten att stänga av dig som e-handelskund.  Vid eventuell avstängning blir du informerad om detta.
  1. Leverans     
  2. Våra normala leveranstider är 2-3 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om  förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om  längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress:  info@afrofood.se.
  • Det kostar inget att avboka en order, om du avbokar enligt informationen i din beställningsbekräftelse.
  1. Priser
  2. Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi  reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från  leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende  på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  2. Enligt  lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59)  gäller inte ångerrätt för livsmedel och andra dagligvaror. Du har alltså  ingen ångerrätt för köpta varor.
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se                   här.                      
  3. Reklamation och klagomål 
  4. Om  något går fel eller om du önskar reklamera en vara ska kundtjänst  kontaktas så snart som möjligt efter att fel har upptäckts, dock senast  inom 24 timmar. Kreditering på grund av fel eller reklamation görs till  samma kort som uppgavs när du lade din order.
  5. Vi besiktigar alla  produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara  skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med  gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.            
  •   Kundtjänst 
    Vid frågor och reklamationer ombeds du kontakta kundtjänst via info@afrofood.se       
    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? 
  • Eventuella  fel och defekt ska alltid reklameras till info@afrofood.se där du anger  ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av  felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera  en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i  enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för  returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten  att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i  enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer  följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning 
  2. Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.     
  • Vi  accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av  omständigheter utanför företagets rådande. Dessa omständigheter kan  exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut,  förminskad.
  1. Produktinformation     
  2. Vi  reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt  slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger  produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma  beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid  på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  3. Information om Cookies     
  • Enligt  lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i  integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i  cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.  Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara  på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att  ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer  information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom  att handla hos Afrofood accepterar du vår dataskyddspolicy och vår  behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga  integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att  behandla din beställning.        Vi säljer eller vidareger aldrig dina  uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. 
  •  Afrofood är  ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som  kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din  beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller  kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina  individuella behov. 
  •     Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För  att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till  din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress,  telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. 
  •      Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla  dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller  för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis  bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig. 
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör 
  •      Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör.  Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och  telefonnummer.    Väljer du att betala med faktura sparas även  personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna  genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.    
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Kort, Klarna, Swish. 
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För  att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi  dela med specifik information med fraktbolaget.    Det som delas med  fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans.     E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med  fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är vår egen Afrodood leverans.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har  du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och  e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör.  Detta för att kunna hålla  dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder  för utskick av nyhetsbrev. 
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. 
  • 10.6 Rätt till rättelse     
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. 
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du  kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas.    Det  finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska  behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis  enligt bokföringslagen). 
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Afrofood är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. 
  • Momsregistreringsnummer: 890706544801.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
     Vi  använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs  hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig  information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert  sätt.          
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.      
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi  förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren.  Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De  ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök  på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval 
  • I  tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets  kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna  Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än  Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för  medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.